piątek, 21 grudnia 2012

Świąteczne czytadła i Boże Narodzenie w ziemiańskim dworze

Postanowiłam ostatnio, że przestanę do pociągu zabierać beletrystykę a zacznę literaturę fachową. Bądź co bądź trzeba się zabrać do pracy i systematycznie uzupełniać swoją wiedzę. Poza tym w lutym czeka mnie dosyć trudny egzamin, bo mój humanistyczny umysł z trudem przyswaja teorie logiki i skomplikowane wzory. W swym postanowieniu wytrwałam zaledwie kilka dni i kiedy otrzymałam zamówioną książkę "Siedlisko" Janusza Majewskiego, od razu włożyłam ją do torebki i notatki zostały w domu.  

Na tegoroczne święta zabieram ze sobą trzy książki, w tym jedną wersję Kindlo'wą. 

Zacznę od wspomnianego już Siedliska, bo koniecznie chcę przeczytać w ten zimowy czas część drugą, czyli Zima w Siedlisku. Lubię jak aura w książce odpowiada tej na zewnątrz, a jeszcze lepiej jak to jest zima:-)







A na sam koniec zostawiam sobie drobinkę, czyli Śnieżna zamieć i woń migdałów Camili Lackberg. Takie mam plany czytelnicze na najbliższe dni. Potrzebuję wyciszenia i mam nadzieję, że oba Siedliska mi tego dostarczą, a kryminał lubię zawsze:-)




Obiecałam Wam część dalszą ziemiańskiego świętowania i na szczęście zdążyłam...

     To szczególne święto obchodzone było niezwykle w ziemiańskim dworze. Pasterka kończyła post. Niektórzy nie czekali ze śniadaniem do poranka, lecz zasiadali do stołu już po powrocie z nocnej mszy. Pierwszy dzień świąt witano obfitym śniadaniem, na stole znajdowały się wszelakie kiełbasy, rolady, pasterze. Następnie już w salonie podawano zakąski wśród których znajdowały się takie rarytasy jak sardynki, homary, a także kawior. Następnie domownicy zasiadali do obiadu, na który podawano bulion z pasztecikami, kiełbasy, kaszanki, polędwica, indyk. Na deser oczywiście lody, bakalie, kawa, herbata. Nie pomijano także kolacji, składającej się z dwóch dań: potrawy mięsnej i słodkiej.
       Nie zapominano również o mszy świętej, w południe była to Suma, po południu Nieszpory Bożego Narodzenia. Drugiego dnia świąt po mszy poświęconej pierwszemu męczennikowi św. Szczepanowi, zaczynały się wizyty, kuligi zwane szlichtadami. Odwiedzano się coraz mniej spontanicznie, częściej były to umawiane wizyty, ale służba musiała być cały czas w gotowości na przyjęcie niespodziewanych gości. Zdarzało się, że goście zostawali na długie tygodnie, bo powrót utrudniała zła pogoda. 
      Tradycyjnie w święta pojawiali się we dworach kolędnicy, którzy ubrani w białe szaty nieśli na długim kiju przymocowaną kolorową gwiazdę wyciętą z papieru. Z zachowanych opisów wiadomo, że zachowywali się głośno i przepytywali z pacierza służbę i dzieci. W pierwszy dzień Świąt odbywało się także przedstawienie "Herody". Wiejscy aktorzy odgrywali rolę biblijnego Heroda, sami szykowali stroje i scenariusz. Każda występująca grupa dostawała od gospodarza pieniądze i niekiedy zdarzało się, że co roku oglądano kilka występów takich zespołów.
     Okres świąteczny kończył się 6 stycznia, czyli w święto Trzech Króli. Dzień ten wolny od pracy, obchodzono bardzo uroczyście. Obowiązkowo pisano  kredą na drzwiach imiona trzech króli, uczestniczono we mszy świętej, a następnie organizowano loterię. Ten kto znalazł w swoim pierniku migdał, zostawał migdałowym królem i do wieczora paradował w papierowej złotej koronie wyjmowanej z kosza na specjalne okazje. Następnego dnia rozbierano choinkę i w tym akcentem kończył się świąteczny czas, wracano do codziennych obowiązków.

Wszystkim czytelnikom Literackiego Zakątka życzę spokojnych, radosnych i niezwykle rodzinnych Świąt!

3 komentarze:

  1. Olu kryminał o którym wspomniałaś właśnie kilka dni temu sobie zakupiłam, jednak nie wiem kiedy się za niego zabiorę bo w kolejce czeka kilka książek:) pozdrawiam Cię ciepło

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja Lackberg przeczytałam wszystkie wcześniejsze. Szkoda,że ta jest tak krótka:-( Zobaczymy jak się sprawdzi w tej formie:-) pozdrawiam!

      Usuń
  2. Radosnych i spokojnych Swiat!
    Ksiazki dodaje do mojej listy, ktora jest coraz dluzsza;)
    Pozdrawiam cieplutko,
    Ola:)

    OdpowiedzUsuń